5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 41 inci maddesinde doğum yapmış kadınların doğum borçlanmalarına, askerlik borçlanmalarına, ücretsiz izin sürelerinin borçlanmasına, doktorluk ve uzmanlık öğrenim süreleriyle avukatlık stajı borçlanmalarına, sigortalı bir işte çalışırken tutuklanan veya gözaltına alınanların tutukluluk ve gözaltı sürelerinin borçlanmasına, grev ve lokavtta geçen sürelerin borçlanmasına, hekimlerin fahri asistanlık sürelerinin borçlanmasıyla seçim yasaları gereği görevlerinden istifa edenlerin istifa ve seçim tarihini takip eden aybaşına kadarki sürelerinin borçlanmasına yer verilmiştir.

Söz konusu 41.madde gereğince borçlanma yapanların prim borcunun, talep tarihindeki prime esas alt ve üst kazanç arasında kendilerince belirlenecek günlük kazancın %32'sine göre tahakkuk ettirilerek hesaplanması öngörülmüştür.

Yukarıda sayılan borçlanma konularından kadın sigortalıların doğum borçlanması erkek sigortalıların ise askerlik borçlanması  en çok uygulama alanı bulan borçlanma türleridir.

Yürürlükte bulunan Asgari Günlük Kazanın %32 si üzerinden hesaplanan doğum ve askerlik borçlanmaları çok büyük tutarları bulmakta ve sigortalıların borçlanma primlerini sağlıklı bir şekilde ödemeleri çoğunlukla mümkün olamamaktadır.

Yürürlükten kaldırılan (mülga) 506 sayılı Yasanın 60.maddesine göre yapılan borçlanmalarda borçlanma priminin, prime esas günlük asgari kazancın malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primlerinin %9 sigortalı ve %11 işveren hisselerinin toplamı olan %20 oranı üzerinden hesaplanması öngörülmüş iken, 5510 sayılı Yasanın 41.maddesiyle, malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primleri toplamı olan %20 oranının üzerine ayrıca %12 oranında genel sağlık sigortası primi eklenerek borçlanmaya esas prim oranı %32’ye yükseltilmiştir.

Bilindiği gibi, gerek mülga 506 sayılı yasa, gerekse 5510 sayılı yasaya göre, ülkemizdeki sosyal güvenlik sistemi  sigorta kolları esasına dayanmaktadır.

Bu sigorta kolları mülga 506 sayılı Yasanın 73.maddesinde;İş Kazaları Ve Meslek Hastalıkları, Hastalık, Analık , Malullük, Yaşlılık ve Ölüm Sigortaları olarak belirlenmiş iken, 5510 sayılı Yasada ise bu kollar temel olarak  Malullük Yaşlılık ve Ölüm Sigortası  ve Genel Sağlık Sigortası olarak öngörülmüştür.

Nitekim Kurum gelirleri bu sigorta kollarına göre fonlara ayrılmış olup, gelirler buna göre ayrı hesaplarda tutulmaktadır.

Bu doğrultuda, 5510 sayılı yasanın 41.maddesine göre yapılan borçlanmalarda, Kurumun geçmişe yönelik sağlık hizmeti vermesi mümkün olamayacağına göre, verilmesi mümkün olmayan bir hizmet için sigortalılardan %12 oranında Genel Sağlık Sigortası Primi tahsil edilmesi, sigorta kolları esasına ve nimet-külfet dengesi ilkesine aykırı düşmekte olup, ayrıca bu maddeyle SGK’na  bir anlamda zamanda geriye yolculuk  yetkisi  verilmektedir.

Bu uygulama eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük,  şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması gibi  temel haklara da aykırı düşmekte ve  sigortalılar ,geçmişte kalan  borçlanma süreleri için yararlanmalarının mümkün olmadığı genel sağlık sigortaları için %12 oranında prim ödemek zorunda bırakılmaktadırlar.

Bu haksız ve adaletsiz uygulamanın giderilmesi amacıyla, Sendikamız üyesi  (CK) adına 5510 sayılı Yasanın 41.maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine göre SGK’ na  yapmış olduğu askerlik borçlanmasına esas prim tutarının %20 oranı üzerinden hesaplanmasına  olanak sağlayacak gerekli mevzuat düzenlemelerinin yapılmasının  Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına tavsiye edilmesi  için öncelikle Kamu Denetçiliği Kurumu Başkanlığına (OMBUDSMANA) başvurulmuştur.

Kamu Denetçiliği Kurumu Başkanlığının talebimizi uygun bulması halinde, bu doğrultudaki karar  askerlik borçlanmalarının yanı sıra  41.maddede sayılan diğer borçlanma türleri için emsal oluşturabilecektir.

Ombudsmana yapılan başvurunun sonucuna göre, yüzbinlerce sigortalıyı ilgilendiren haksızlığın  Anayasa Mahkemesi kararıyla giderilmesi için de, Sendikamızca  iş mahkemesine başvurularak 41.maddedeki %32 oranı koşulunun defi yoluyla Anayasaya aykırılığı öne sürülecektir. 

MÜZİK-SEN YÖNETİM KURULU

MÜZİK SANATÇILARININ SORUNLARI (TEZ RÖPORTAJI 2017)

TRT 2 05.01.2009 KAYBEDENLER DİZİSİ

  • GÜNCEL • SANATÇI BORÇLANMASI KANUNU KONUSUNDA SENDİKAMIZCA MİLLETVEKİLLERİNE GÖNDERİLEN YAZI

    TARİH : 18.09.2018

    SAYI    : 2018/197

    KONU : Sanatçı Borçlanma Yasası Hk.

     

    Sayın Milletvekilimiz,

    Sendikamız, müzik ve sahne sanatçılarını bünyesinde toplamış olup, 05.09.1989 tarihinden itibaren üyelerinin mesleki, ekonomik, sosyal, kültürel hak ve çıkarlarının korunması ve geliştirilmesi amacıyla faaliyet göstermektedir.

    Üyelerimizin ve giderek güzel sanatlar alanındaki tüm sanatçıların etkin ve kalıcı bir sosyal güvenlik sistemine kavuşturulması Sendikamızın temel amaçları arasında yer almaktadır.

    Güzel sanatlar alanında faaliyet gösteren sanatçılar, ilk kez 29.06.1978 gün 2167 sayılı Kanunun 14.maddesiyle 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununa eklenen Ek1. Madde ile (SSK) Sosyal Sigortalar Kurumu kapsamında sosyal güvence alınmış olup, bu düzenleme 31.05.2006 gün ve  5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4.Maddesinde de  aynen korunmuştur.

    Devamını oku...
  • SENDİKAMIZDAN KAMU OYUNA AÇIKLAMA…. SADECE GÜZEL SÖZLER İŞİTMEK DEĞİL, ANAYASANIN 64.MADDESİ GEREĞİNCE SANATÇI BORÇLANMASI VE SOSYAL GÜVENLİĞİMİZİ İSTİYORUZ !...

    Başta Cumhurbaşkanı Sayın Recep Tayyip Erdoğan olmak üzere ,diğer yöneticilerimiz çeşitli vesilelerle  sanat ve sanatçının önemi ile sanat ve sanatçıya  yapılması gereken destekler konusunda açıklama yapmaktadırlar.

     Nitekim Cumhurbaşkanı sayın Recep Tayyip ERDOĞAN’ ın 13.07.2015 tarihli TÜMSİAD konuşmasındaki “…sanatçılarımız ve sporcularımız milletimizin önemli bir parçasıdır.Sanatın ve sporun toplum üzerindeki etkisi ortada iken onları ihmal etmemiz, onlardan uzak durmamız,onları yok saymamız mümkün değildir.Biz sonuna kadar sanatçılarımızın ve sporcularımızın yanında yer alacağız...” şeklindeki ve Başbakan sayın Binali YILDIRIM’ ın 04.04.2017 tarihli Dolmabahçe konuşmasındaki “…Hükümet olarak  her zaman sanat ve sanatçının yanında olacağımızı bir kez daha bu vesileyle ifade etmek isterim…”şeklindeki açıklamalarının yanı sıra ,ekte metinleri sunulmuş olan diğer açıklamalar, sanatçılarımızın  sorunlarının çözümü konusundaki beklentilerini artırmıştır.

    Devamını oku...
  • Sanatçının Statüsüne İlişkin UNESCO Tavsiye Kararı (1)

    27 Ekim 1980 

    İzleme 

    Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Kurumu Genel Konferansı, 23 Eylül-28 Ekim 1980 tarihli Belgrad toplantısının 21. oturumu, 

    Kurumun amacının, kendi anayasasının 1. Maddesi şartlarına uygun olarak, Birleşmiş Milletler Bildirgesi tarafından ırk, cinsiyet, dil ya da ilişki (bağlantı/ilinti) ayrımı gözetilmeksizin tüm dünya insanları için teyit edilen adalet, hukuk egemenliği, insan hakları ve temel özgürlüklere olan evrensel saygının daha ileri düzeye taşınabilmesi için milletler arası işbirliğini sağlayarak eğitim, bilim ve kültür aracılığıyla barış ve güvenliğe katkı sağlamak olduğunu hatırlatarak, 

    Devamını oku...
  • MÜZİK VE SAHNE SANATÇILARINA BORÇLANMA VE ERKEN EMEKLİLİK HAKKI VERİLMELİDİR !

    -Mevcut sosyal güvenlik sistemi çerçevesinde ve Devletin anayasal görevini   yerine getirememesi nedeniyle başta müzik ve sahne sanatçıları olmak üzere sinema ve tiyatro sanatçılarının sosyal güvenliği sağlanamamaktadır.

     

    -Bu nedenle sosyal güvenlik haklarını ancak zaman zaman çıkarılmış olan sanatçı borçlanması yasalarıyla elde edebilmektedirler.

    Devamını oku...
  • MESLEKİ YETERLİLİK BELGESİ UYGULAMASI

    Sendikamızca, (MYK)Mesleki Yeterlilik Kurumu Başkanlığına yapılan başvuru ve alınan yanıt üzerine, ses ve saz sanatçıları ile müzik gruplarının meslek standardının hazırlanarak işbirliği protokolünün imzalanması ve sektör komitelerinin teşkil edilmesine yönelik teknik çalışmalara başlanılmıştır.

    Bu doğrultuda,5544 sayılı Kanun kapsamında Ulusal Meslek Standartlarının Hazırlanması Hakkında Yönetmeliğin 7/2 Maddesine uygun olarak ses, koro ve saz sanatçılarının “ulusal meslek standartlarının” işbirliği içerisinde hazırlanması amacıyla, Kültür ve Turizm Bakanlığı, TRT Genel Müdürlüğü, Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü, Bilkent Senfoni Orkestrası ve Borusan Filarmoni Orkestrası Müdürlükleri nezdinde gerekli girişimlerde bulunulmuştur.

    Mesleki Yeterlilik Belgesi uygulamasına geçilmesiyle;

    1)Mesleki Yeterlilik Belgesi olmayanların konaklama ve eğlence işyerlerinde ve müzikli etkinliklerde çalışmaları mümkün olmayacağı,

    2)Belgesi olmadan çalışan ve bunları çalıştıranlar para cezası ödemek dorumunda kalacakları,

    3)Bu şekilde memur müzisyen ve solistlerle ülkemizde kaçak olarak çalışan yabancı müzisyen ve solistlerin yasa dışı bu çalışmaları önlenebileceği,

    4)Bilgisayar teknolojisi kullanmanın ve klavyeden bas, bateri, bağlama vb. gibi enstrümanları çalmanın önüne geçilebileceği ve gruplardaki eleman sayısının artabileceği,

    5)Bütün bunların sonucunda gerçek müzik emekçilerinin iş alanları genişleyebileceği öngörülmektedir.

    NOT: Görüş, öneri ve eleştirilerinizi müBu e-Posta adresi istenmeyen posta engelleyicileri tarafından korunuyor. Görüntülemek için JavaScript etkinleştirilmelidir. adresimize elektronik posta olarak göndererek çalışmamıza katkıda bulunabilirsiniz.

     

  • SGK DOLANDIRICILIĞINA DİKKAT ! MÜZİK –SEN ÜYELERİNE ÖNEMLİ DUYURU!

    Son günlerde özellikle inşaat ve gıda şirketi altında bir takım  naylon şirketlerin sigortalı göstermek vaadiyle müzik sanatçılarından prim tahsil ettikleri öğrenilmiştir.

    1)Gerçek prim miktarından düşük prim alarak sigortalı göstermek vaadine dayanan bu uygulama  dolandırıcılık amaçlıdır.

    2)Bu tür bir uygulama, sosyal güvenlik sahteciliğinin  yanı sıra  nitelikli dolandırıcılık suçu kapsamında girdiğinden, bu duruma düşenler ayrıca Türk Ceza Kanunu kapsamında savcılık takibatına da uğramaktadırlar.

    3)Nitekim bir çok üyemiz bu şekilde dolandırılmışlar ve önemli ölçüde mağdur olmuşlardır.

     

    Üyelerimizin ve tüm müzik sanatçılarının bilgisine sunulur.

  • ANAYASA MADDE 64:

  • MÜZİK-SEN’İN AMAÇ VE FAALİYETLERİ

    1)MÜZİK-SEN NEDİR ?

     

    (MÜZİK-SEN) 2821 sayılı Sendikal Yasası kapsamında ,İşkolları Tüzüğünün 25 sıra numaralı Konaklama ve Eğlence Yerleri başlıklı işkolunda faaliyet gösteren bir meslek sendikasıdır.

     

    Müzik-Sen’in Kuruluş Tarihi: 5 Eylül 1989

             

    2)MÜZİK-SEN’İN AMAÇLARI NELERDİR ?

     

    MÜZİK-SEN;

    Üyesi müzik ve sahne sanatçılarının mesleki,ekonomik,sosyal,

    kültürel hak ve çıkarlarının korunması ve geliştirilmesi amacıyla faaliyet göstermektedir.

    Devamını oku...
  • KÜLTÜR PAKETİ KAPSAMINDA,BAŞBAKAN,ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANI İLE KÜLTÜR VE TURİZM BAKANINA İLETİLEN MÜZİK-SEN SENDİKASI’NIN ÖNERİLERİ

    1)UNESCO ‘nun ülkemizin de taraf olduğu 1980 yılında Belgrad’ da yapılan XXI. Dönem Genel Konferansında aldığı Sanatçıların Statüsüne İlişkin Tavsiye Kararları doğrultusunda ülkemizde de sanat ve sanatçının  statüsünün belirlenmesi ve yaşama geçirilmesi,

     

    2)Yürürlükteki Anayasa’nın 64.maddesiyle  sanat ve sanatçılar için getirilmiş olan anayasal koruma ve  desteğinin güvence altına alınması, devam ettirilmesi ve  etkinleştirilmesi

     

    Devamını oku...
  • SGK ,BORÇLANAN SİGORTALILARA ZAMANDA YOLCULUK YAPTIRIYOR !...

    5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 41 inci maddesinde doğum yapmış kadınların doğum borçlanmalarına, askerlik borçlanmalarına, ücretsiz izin sürelerinin borçlanmasına, doktorluk ve uzmanlık öğrenim süreleriyle avukatlık stajı borçlanmalarına, sigortalı bir işte çalışırken tutuklanan veya gözaltına alınanların tutukluluk ve gözaltı sürelerinin borçlanmasına, grev ve lokavtta geçen sürelerin borçlanmasına, hekimlerin fahri asistanlık sürelerinin borçlanmasıyla seçim yasaları gereği görevlerinden istifa edenlerin istifa ve seçim tarihini takip eden aybaşına kadarki sürelerinin borçlanmasına yer verilmiştir.

    Devamını oku...
8.png8.png8.png4.png8.png
Bugün41
Dün68
Bu Hafta41
Bu Ay1095
Toplam88848

1
Kişi Sitede

18-10-15